Een blog en filmbank met historische films en podcasts uit de regio Rotterdam, Barendrecht en Albrandswaard.
DELEN ? JA
VOOR WIE ?
Deze site is bedoeld voor iedereen die belangstelling heeft voor cultuur en erfgoed in de vorm van films of podcasts met historische onderwerpen uit de regio Rotterdam en Barendrecht. Regelmatig zullen er nieuwe filmpjes geplaatst worden. Bezoek de site dus regelmatig. en zet hem bij uw favorieten.
DELEN ? JA. Op de inhoud van dit blog is een Creative Commons Naamsvermelding-NietCommercieel-GeenAfgeleideWerken 4.0 Internationaal-licentie van toepassing. Daarmee is het onbewerkt overnemen, insluiten en verspreiden , mits met bronvermelding, toegestaan. Condities voor andere toepassingen op aanvraag.
01 december, 2021
Straatpraat 2007. Kerstmarkt Kleine Duiker
Een filmpje uit het archief van de voormalige Lokale Radio- en TV zender LOCOM van Barendrecht. Opgenomen bij de recreatieboerderij “De Kleine Duiker” in het natuurgebied Zuidpolder.
22 november, 2021
1960 Europoort, bouwdokken voor Verolme
Er worden havens gegraven en een raffinaderij is inmiddels inbedrijf en bij de kiellegging van een supertanker bij de Verolme Dok- en Scheepsbouwmaatschappij is ook de SS Nieuw Amsterdam is van de partij.
11 november, 2021
1931 Bep van Klaveren bokst tegen Francois Sybille
In 1929 maakte Bep van Klaveren zijn debuut als profbokser met de bekende trainer/manager Theo Huizenaar aan zijn zijde. En in juli 1931 behaalde hij de Europese titel door in de ring van de Kralingse wielerbaan de Belg Francois Sybille knock out te slaan. Vier gevechten lang behield Van Klaveren de lichtgewichttitel, daarna verloor hij in juni 1932 van de Italiaan Locatelli die daarmee de titel overnam.
01 november, 2021
Opening gaarkeukens in hongerend Rotterdam
Toen de geallieerde legers Zuid Nederland bevrijden, stokte daardoor de aanvoer van kolen uit Limburg naar het bezette West Nederland.
Kolen waren toen de brandstof voor verwarming en het maken van elektriciteit en gas, en de voorraad raakte snel op. De elektriciteitscentrales en de gasfabrieken vielen stil. En dat met de winter in aantocht. De Nederlandse Spoorwegen staakten om de bezetter tegen te werken. Als straf voor de spoorwegstaking legden de Duitsers het transport van voedsel naar het westen van Nederland een tijd stil. Door het gebrek aan brandstof en aanvallen door vliegtuigen was vervoer van voedsel over land of water heel moeilijk. Op de distributiebonnen kon men steeds minder voedsel kopen. Er werden kleine noodkacheltjes ontworpen en de bomen in de parken werden stiekem gekapt voor brandhout om dat kleine beetje te kunnen koken.
Kolen waren toen de brandstof voor verwarming en het maken van elektriciteit en gas, en de voorraad raakte snel op. De elektriciteitscentrales en de gasfabrieken vielen stil. En dat met de winter in aantocht. De Nederlandse Spoorwegen staakten om de bezetter tegen te werken. Als straf voor de spoorwegstaking legden de Duitsers het transport van voedsel naar het westen van Nederland een tijd stil. Door het gebrek aan brandstof en aanvallen door vliegtuigen was vervoer van voedsel over land of water heel moeilijk. Op de distributiebonnen kon men steeds minder voedsel kopen. Er werden kleine noodkacheltjes ontworpen en de bomen in de parken werden stiekem gekapt voor brandhout om dat kleine beetje te kunnen koken.
20 oktober, 2021
1971 De dierenarts in Diergaarde Blijdorp
Bij Diergaarde Blijdorp in Rotterdam zorgen ze goed voor hun dieren. Maar hoe dien je die verschillende dieren hun medicijnen toe ?
10 oktober, 2021
1971 Rotterdam, het Kleinpolderplein is klaar.
Onze autosnelwegen zijn zo`n vanzelfsprekend onder deel van ons leven geworden dat het wel lijkt of ze altijd hebben bestaan. Maar dat is allerminst waar want de meeste Nederlanders hebben de opkomst en bouw van het snelwegennet zelf mee gemaakt. In april 1937 werd het eerste deel van de A12 vrij gegeven voor het verkeer en in 1940 was de totale lengte gegroeid tot 121 kilometer. Door de oorlog en de periode van wederopbouw waren er eerst andere prioriteiten maar door de groei van de economie nam het verkeer snel toe en kwam ook de bouw van het snelwegennet weer op gang. Dat groeide uit tot een lengte van ca. 2500 kilometer en de grootste snelwegdichtheid van de EU. Die wegen werden ook steeds breder en de knooppunten ingewikkelder. Dat toont ons dit Polygoon filmverslag uit 1971 al.
01 oktober, 2021
Podcast: Jaan Jiskoot, een Barendrechtse verzetsstrijdster vertelt
U kunt hier luisteren naar een interview van Radio Rijnmond uit 1992 met haar toen zij 88 jaar was. Al kort na het uitbreken van de 2e wereldoorlog was Jaan Jiskoot in Barendrecht op verschillende manieren actief in het ondergrondse verzet. Al op 10 september 1942 werd zij samen met haar broer door de Duitsers opgepakt op verdenking van hulp aan joodse vluchtelingen en zat zes weken gevangen. Al gauw was Jaan betrokken bij de verspreiding van Trouw maar ook van Vrij Nederland. Tegelijkertijd werd haar huis steeds meer een uitvalsbasis, wapendepot en rustpunt voor de verzetsgroep van Johannes Post waarbij zij ook zelf in actie kwam. Hier als mp4 video met beeld op de achtergrond te beluisteren en als echte podcast te beluisteren op de pagina ALLE PODCASTS en te downloaden op SoundCloud.
20 september, 2021
1969 Verkeerscontrole vanuit de lucht
Dagelijks zijn er tegenwoordig helikopters van de politie in de lucht die de politieauto`s bijstaan in hun jacht op misdadigers en bij calamiteiten. Want die helikopters hebben een veel beter overzicht op de gebeurtenissen op de grond. In 1969 gebruikten zij een vliegtuigje om een idee te krijgen van het verkeer in Rotterdam. Met een krijtje schreef de waarnemer de tijd en plaats op een bordje. Die gegevens heb ik nu in de film gemonteerd.
13 september, 2021
1948 Emigranten vertrekken vanuit Rotterdam
Vanuit Rotterdam vertrekt vanaf de kade van de Koninklijke Rotterdamsche Lloyd een aantal emigranten met de "Volendam". Onder hen bevindt zich oa de bokser Bep van Klaveren.
05 september, 2021
2008 Afscheid van Kapsalon Wout de Graaf
Vroeger stond bij het kruispunt van de Barendrechtseweg met de Dorpsstraat een boerderij met de naam Heuvelstein. In 1924 begon daar de heer Visser als kapper en nam Toon de Graaf in dienst als inzeper. Zoon Wout nam in 1975 de leiding over maar moest tot zijn spijt in 2008 de zaak beƫindigen wegens de voorgenomen bouw van het nieuwe Heuvelstein. Na een uitgebreide afscheidsreceptie was iemand zo vriendelijk om de sloper een handje te helpen door het in brand te steken. Een tragisch einde van een lange geschiedenis.
Abonneren op:
Posts (Atom)