Een blog en filmbank met historische films en podcasts uit de regio Rotterdam, Barendrecht en Albrandswaard.
DELEN ? JA
VOOR WIE ?
Deze site is bedoeld voor iedereen die belangstelling heeft voor cultuur en erfgoed in de vorm van films of podcasts met historische onderwerpen uit de regio Rotterdam en Barendrecht en Albrandswaard. Regelmatig zullen er nieuwe filmpjes geplaatst worden. Bezoek de site dus regelmatig. en zet hem bij uw favorieten.
DELEN ? JA. Op de inhoud van dit blog is een Creative Commons Naamsvermelding-NietCommercieel-GeenAfgeleideWerken 4.0 Internationaal-licentie van toepassing. Daarmee is het onbewerkt overnemen, insluiten en verspreiden , mits met bronvermelding, toegestaan. Condities voor andere toepassingen op aanvraag.
10 oktober, 2021
1971 Rotterdam, het Kleinpolderplein is klaar.
Onze autosnelwegen zijn zo`n vanzelfsprekend onder deel van ons leven geworden dat het wel lijkt of ze altijd hebben bestaan. Maar dat is allerminst waar want de meeste Nederlanders hebben de opkomst en bouw van het snelwegennet zelf mee gemaakt. In april 1937 werd het eerste deel van de A12 vrij gegeven voor het verkeer en in 1940 was de totale lengte gegroeid tot 121 kilometer. Door de oorlog en de periode van wederopbouw waren er eerst andere prioriteiten maar door de groei van de economie nam het verkeer snel toe en kwam ook de bouw van het snelwegennet weer op gang. Dat groeide uit tot een lengte van ca. 2500 kilometer en de grootste snelwegdichtheid van de EU. Die wegen werden ook steeds breder en de knooppunten ingewikkelder. Dat toont ons dit Polygoon filmverslag uit 1971 al.