DELEN ? JA

VOOR WIE ?

Deze site is bedoeld voor iedereen die belangstelling heeft voor cultuur en erfgoed in de vorm van films of podcasts met historische onderwerpen uit de regio Rotterdam en Barendrecht en Albrandswaard. Regelmatig zullen er nieuwe filmpjes geplaatst worden. Bezoek de site dus regelmatig. en zet hem bij uw favorieten.

Creative Commons-Licentie
DELEN ? JA. Op de inhoud van dit blog is een Creative Commons Naamsvermelding-NietCommercieel-GeenAfgeleideWerken 4.0 Internationaal-licentie van toepassing. Daarmee is het onbewerkt overnemen, insluiten en verspreiden , mits met bronvermelding, toegestaan. Condities voor andere toepassingen op aanvraag.

26 maart, 2025

1963 Eerste van Brienenoordbrug Plaatsing laatste deel van de basculebrug

We kunnen het ons bijna niet meer voorstellen. De snelwegen liepen van stad naar stad en eindigden in de stadstraten. De nu zo drukke ruit om Rotterdam was er in 1963 nog niet.  De eerste aanzet van de ruit om Rotterdam voor het doorgaande verkeer  begon met de bouw van de eerste van Brienenoordbrug. 

09 maart, 2025

1934 Circus Sarrasani in Rotterdam

Het Duitse Circus Sarrasani is op de vlucht voor de Jodenhaat die in Hitler Duitsland is opgelaaid. Veel van de artiesten van het circus zijn van joodse afkomst en daarom heeft de eigenaar besloten om het land te verlaten. Het circus is in april 1934 in Rotterdam neer gestreken om van daar per schip naar Brazilië te vertrekken. Dat pakt goed uit voor de joodse werknemers, maar het circus krijgt geldproblemen waardoor de zoon van de eigenaar een akkoordje sluit met de Nazi`s en het circus terug brengt naar Duitsland.
 

01 maart, 2025

Port of Grain, verhaal van een graanhaven

In 1905 kwamen er, tot schrik van de havenwerkers, drijvende graanzuigers in de Rotterdamse havens. Die konden met een bemanning van 14 personen een schip van 6000 ton in twee dagen lossen. Dat was voorheen een karwei waar voor dit zware werk twee weken lang, een ploeg van 126 bootwerkers, wegers en zakophouders nodig waren. Er kwam een staking waardoor de zuigers niet actief ingezet konden worden. In 1907 probeerden de eigenaren het opnieuw met als gevolg nieuwe onlusten, die met inzet van militairen gebroken werden. In 1908 werd de NV Graan Elevator Maatschappij opgericht en in 1913 waren er al 24 graanzuigers actief. De overslag en de behoefte aan verdere mechanisering groeide. Daarom bouwde de GEM in de Waalhaven en Botlek vaste installaties voor het lossen en opslaan van bulkladingen. Om die verdere mechanisatie te vieren kreeg de Rotterdamse filmer Jan Schaper in 1972 opdracht om dat moderne bedrijf van de GEM in beeld te brengen.

14 februari, 2025

Rotterdam en Erasmus 1986

Max van Essen en Aad van der Struijs maakten in 1986 voor het Stadsarchief Rotterdam de video "Rotterdam en Erasmus" ( +/- 1467 -1535 ) met de vraag "Wat weten Rotterdammers van Erasmus en wat vind je van hem in Rotterdam"
 

01 februari, 2025

De SS Rotterdam IV in 1924 aan de Wilhelminakade

Het is 1924, Polygoon-Profilti is met de camera in Rotterdam bij het stoom passagierschip SS Rotterdam IV. Het ligt bij de Holland Amerika Lijn aan de Wilhelminakade om te laden voor een nieuwe reis.
De Rotterdam IV is in 1908 gebouwd en was enige tijd met haar 24.000 ton het grootste schip van de Nederlandse koopvaardijvloot en ook het grootste van de HAL.
Toen de eerste wereldoorlog in 1914 uitbrak, ging het dienst doen als troepentransportschip en vervoerde vele Amerikaanse soldaten en wapens naar Europa. Maar omdat Nederland neutraal was en dus niet deelnam aan de oorlog, werd het schip uiteindelijk voor de zekerheid in 1917 opgelegd. Na die oorlog werd de passagiersdienst hervat.
Het bleef nog tot 1939 in dienst maar eind jaren 30 was het tijdperk van de stoomschepen voorbij. De Rotterdam werd daarom in 1939 in Rotterdam opgelegd en in 1940 uiteindelijk gesloopt. Het schip had toen een afstand afgelegd die overeenkwam met ruim 70 keer de wereld rond.

Het zou door de 2e wereldoorlog tot 1959 duren voor de Holland-Amerika Lijn een vijfde passagiersschip met dezelfde naam Rotterdam in dienst kon nemen.
  

26 januari, 2025

2012 Molen De Speelman in Overschie

 Op bezoek bij de molenaar.

17 januari, 2025

De NENIJTO tentoonstelling in 1928 te Rotterdam

Toen er nog geen televisie was werden er veel tentoonstellingen georganiseerd om publiek en bedrijven te laten kennis maken met de producten van de ( internationale ) industrie en landen maakten er gebruik van om iets van hun cultuur te laten zien. Deze grote tentoonstelling in Rotterdam is daar een mooi voorbeeld van. De film is een compilatie van polygoon journaals en ooit samengesteld en van commentaar voorzien door Stadsarchief Rotterdam.

08 januari, 2025

1999 Verbouw pastorie bij de Oude Dorpskerk van Barendrecht

Toen na de sloop van het oude verenigingsgebouw ook het nieuwe gebouw "De Ontmoeting " klaar was, kon ook de oude pastorie aangepast worden aan de nieuwe situatie. Ook dit project is door Henk Rienstra in beeld gebracht. Zo te zien was dit duidelijk een vrijwilligers karwei waarbij een aantal van deze vrijwilligers niet meer onder ons zijn.

16 december, 2024

1953 Opening helikopter-verbinding met Brussel

Door de verwoesting van het Vliegveld Waalhaven bij de Duitse inval in mei 1940, had Rotterdam geen vliegveld meer. De voormalige Belgische luchtvaartmaatschappij Sabena beschikte in 1953 over Sikorsky S-58 helikopters en had belangstelling voor een dienst op Rotterdam. Daarom werd er tussen het nog onbebouwde terrein tussen Hofplein en de Hofdijk een “Heliport” aangelegd. Op 3 augustus 1953 werd de helikopterdienst Rotterdam-Antwerpen-Brussel geopend. Eind jaren vijftig maakten jaarlijks zo’n vijfduizend mensen gebruik van de helikopters, maar de belangstelling nam in de jaren zestig af. In 1965 werden de helikoptervluchten verplaatst naar de Luchthaven Rotterdam.

Maar slechts een jaar later, op 1 november 1966, beëindigde de Sabena de helikopterdienst van Brussel naar Rotterdam en op het terrein van “Heliport” werden woningen gebouwd.

06 december, 2024

Sint Nicolaas arriveert in 1934 per vliegtuig

In het Stadsarchief van Rotterdam ontdekte ik de opnamen van dit filmpje. Heb het wat opgeknapt en het dagboek van Sint er bij gepakt. Daarin schreef hij :

In 1934 kwam ik door de lucht
maar slaakte toen een diepe zucht
`t was veel te krap voor m`n oude lijf 
dat was verrekte stijf
Dus in `t vervolg maar weer een boot
want die zijn lekker groot.