Delen ?

VOOR WIE ?

Deze site is bedoeld voor iedereen die belangstelling heeft voor cultuur en erfgoed in de vorm van films of podcasts met historische onderwerpen uit de regio Rotterdam en Barendrecht. Regelmatig zullen er nieuwe filmpjes geplaatst worden. Bezoek de site dus regelmatig. en zet hem bij uw favorieten.

Creative Commons-Licentie
Op de inhoud van dit blog is een Creative Commons Naamsvermelding-NietCommercieel-GeenAfgeleideWerken 4.0 Internationaal-licentie van toepassing. Daarmee is het onbewerkt overnemen, insluiten en verspreiden , mits met bronvermelding, toegestaan. Condities voor andere toepassingen op aanvraag.

25 november, 2023

1935 We krijgen een stadion

Tussen andere opnamen die ik had van het Stadsarchief Rotterdam zat een klein stukje over de bouw van het Feyenoord stadion door J.P. van Eesteren in de crisisjaren. Een deel van de betaling was in aandelen met toegangskaartjes als dividend. Ook de onderaannemers moesten daar maar genoegen mee nemen. Ik weet nog dat in de jaren 70 van Eesteren nog steeds toegangskaartjes voor bepaalde wedstrijden had. Op deze website staat ook nog een mooi filmverslag over de officiële opening van het stadion. Ga daarvoor naar - Opening Stadion Feyenoord -

16 november, 2023

Deel 2. 1928 De stad die nooit rust. "Van Visschersdorp tot Wereldhavenstad"

Een historische film over de ontwikkeling van Rotterdam naar de grote havenstad die Rotterdam toen ook al was. Filmer Andor von Barsy toont ons in mooi gefilmde beelden en animaties de ontwikkeling en de bedrijvigheid in de havens en in de stad van toen. Hij vertelde met titelkaarten het verhaal in de toen nog geluidloze film. In het jaar 2010 is er in opdracht van de Gemeente Rotterdam een geluidsversie van deze lange film gemaakt. Van die versie heb ik het beeld met de elektronische trukendoos opgepoetst, en de lange film korter en sneller gemaakt door onder meer de titelkaarten te vervangen door ondertiteling en de animaties te versnellen. Daarom zijn er twee delen van gemaakt. Geniet hier van deel 2, of bekijk eerst deel 1, het is de moeite waard. Tip: Cast hem naar de TV dan is hij nog mooier. Geniet hier van deel 2, of bekijk hier eerst deel 1, het is de moeite waard. Tip: Cast hem naar de TV dan is hij nog mooier.
  

01 november, 2023

Deel 1. 1928 De stad die nooit rust. “Van Visschersdorp tot Wereldhavenstad”

Een historische film over de ontwikkeling van Rotterdam naar de grote havenstad die Rotterdam toen ook al was. Filmer Andor von Barsy toont ons in mooi gefilmde beelden en animaties de ontwikkeling en de bedrijvigheid in de havens en in de stad van toen. Hij vertelde met titelkaarten het verhaal in de toen nog geluidloze film. In het jaar 2010 is er in opdracht van de Gemeente Rotterdam een geluidsversie van deze lange film gemaakt. Van die versie heb ik het beeld met de elektronische trukendoos opgepoetst, en de lange film korter en sneller gemaakt door onder meer de titelkaarten te vervangen door ondertiteling en de animaties te versnellen. Het bleef voor gebruik op internet nog wel een lange film. Daarom zijn er twee delen van gemaakt. Geniet hier alvast van deel 1, het is de, moeite waard. Tip: Cast hem naar de TV dan is hij nog mooier. Naar Deel 2.

17 oktober, 2023

Rotterdam 1936 Verloofd ! Juliana en Bernhard

Rotterdam juicht de Vorstelijke verloofden toe. Koninklijk bezoek aan de Maasstad. 
ROTTERDAM  9 Oktober 1936. Het heeft, na den zegetocht door Den Haag en de blijde intocht in Amsterdam even geduurd voordat Rotterdam, de tweede stad des lands, de gelegenheid kreeg kennis te maken met den toekomstige prins-gemaal. Zo begon een een journalist zijn verslag van dit bezoek en de lange rijtoer van koningin Wilhelmina en het verloofde paar door de stad. Het filmverslag, zonder geluid, kwam ik tegen in het Stadsarchief. Voor het samenstellen van het geluidspoor heb ik onder andere dankbaar gebruik gemaakt van het liedje "Juliana is de bruid" van de zanger August de Laat. Als het publiek op de Coolsingel zingt, moet dat wel het lied "Wien Neerlands bloed" geweest zijn want de gebaren van de dirigente lopen synchroon met de toegevoegde muziek.

01 oktober, 2023

1953 Opening van de Lijnbaan

Van Arthur Vroklage kreeg ik oud filmmateriaal met Rotterdamse onderwerpen die zijn vader Ton Vroklage, een lid van de Rotterdamse Smalfilm Liga, had gemaakt. Daartussen zaten korte opnamen die gemaakt waren tijdens de opening op vrijdag 9 oktober 1953 van het eerste deel van de Lijnbaan. Dat is dus op maandag 9 oktober is dat 70 jaar geleden. Op basis van dat materiaal heb ik deze korte docu gemaakt. Beelden van het officiële deel zaten daar niet bij, maar bij het Stadsarchief vond ik daarvan wel een fragment. Frans Hooykaas, oud medewerker van het architectenbureau, vertelde in 2013 over het ontwerp tijdens de presentatie van het gedenkboek - 60 jaar Lijnbaan - . Uit dat verhaal heb ik een paar korte quotes gebruikt als voice-over.
  

14 september, 2023

1959 Een ontdekkingsreis van Rotterdam naar Overschie

Banketbakker Ton Vroklage woont aan het Middellandplein in Rotterdam en wil met zijn gezin een dagje naar Overschie. Een soort stedentrip of sightseeing van toen. Maar omdat hij inmiddels als amateurfilmer ook een gerenommeerd lid is van de Rotterdamse Smalfilm Liga moet dat reisje uiteraard ook vastgelegd worden op film. De routekaarten zijn vooraf al uitgebreid bestudeerd als de bestelauto geladen wordt en men vertrekt. Kijk mee naar het Overschie van toen. De titels en de muziek zijn er door mij aan toegevoegd.

30 augustus, 2023

1973 Smitshoek viert 25 jaar Koningin Juliana

De viering van het regeringsjubileum in Smitshoek was voor Arie Boender een mooi onderwerp om zijn filmcamera uit de kast te halen. In de kleine gemeenschap was dit feest groots opgezet door het Oranje comité en werd gevierd op de voetbalwei aan de Voordijk. Dank zij zijn in kleur opgenomen filmopnamen kunnen we nu, 50 jaar later dat feest nog eens beleven. De commentaartekst is ingesproken door Jos Vis in die in Smitshoek opgroeide en daardoor heel veel van de feestgangers herkende. De kijker krijgt daarmee een mooi beeld van de samenleving van toen.
  

13 augustus, 2023

Havendag 1965

In dit Polygoon filmverslag gaan genodigden van het gemeentebestuur per touringcar om het Botlek gebied en de nieuwste uitbreiding, de Europoort te bezichtigen. Een dag later is daar minister Joop den Uyl van Economische Zaken, om het eerste bedrijf, een Amerikaanse olieraffinaderij, officieel in gebruik stellen. De gasten van de oliemaatschappij arriveren daar met de speciaal hiervoor gecharterde SS Rotterdam.
  

01 augustus, 2023

1938 De grote Piet Heijn show in Rotterdam

85 jaar geleden. Het is 31 augustus 1938 en we zien de Parkkade en de Veerhaven in Rotterdam, maar .., in dit filmpje lijkt het wel op de 17e eeuw. Op de kaden lopen schepelingen en officieren in 17e -eeuwse kledij en op de rivier liggen hun schepen. Op de achtergrond zien we de gebouwen De Hoofdpoort en de Beurs die vroeger aan de Spaanse Kade stonden.

Het blijkt een onderdeel van de feestweek ter gelegenheid van het 40 jarig regeringsjubileum van Koningin Wilhelmina. De Rotterdamse scheepvaart- en havenbedrijven organiseerden een groot kijkspel waarbij Piet Heijn en zijn vloot Rotterdam aandoen en met een klaarstaande stoet van praalwagens hun opwachting gaan maken bij het stadsbestuur.

14 juli, 2023

De FK 58 een droom die in vlammen op ging.

Dit filmpje toont de tragiek van de Rotterdamse vliegtuigfabriek Koolhoven op Vliegveld Waalhaven in een notendop. De in 1926 opgerichte Vliegtuigenfabriek Koolhoven open maakte in het begin vooral privé- vliegtuigen, trainers en kleine passagiersvliegtuigen. Door de oorlogsdreiging van Hitler Duitsland kwamen daar ook militaire toestellen bij en werkten er zo`n 900 man bij het bedrijf. Op verzoek van Frankrijk ontwikkelde Koolhoven een licht en modern jachtvliegtuig, de FK58, en kreeg in januari 1939 opdracht voor levering van 50 stuks. Dat was voor Prins Bernhard aanleiding om de fabriek te bezoeken waar hij voltrots werd rondgeleid en het prototype voor gevlogen. Na veel gedraal bestelde ook Nederland op 26 juli 1939 een aangepaste versie en begin 1940 kwamen er nog 36 lestoestellen bij. Het orderboek puilde uit. Maar het lot van al die Koolhoven toestellen zou echter een tragische zijn. Want bij de Duitse inval in Mei 1940 ging zowel de fabriek met alle gereedstaande of in diverse fases van afbouw zijnde toestellen verloren.