Een blog en filmbank met historische films en podcasts uit de regio Rotterdam, Barendrecht en Albrandswaard.
DELEN ? JA
VOOR WIE ?
Deze site is bedoeld voor iedereen die belangstelling heeft voor cultuur en erfgoed in de vorm van films of podcasts met historische onderwerpen uit de regio Rotterdam en Barendrecht en Albrandswaard. Regelmatig zullen er nieuwe filmpjes geplaatst worden. Bezoek de site dus regelmatig. en zet hem bij uw favorieten.

DELEN ? JA. Op de inhoud van dit blog is een Creative Commons Naamsvermelding-NietCommercieel-GeenAfgeleideWerken 4.0 Internationaal-licentie van toepassing. Daarmee is het onbewerkt overnemen, insluiten en verspreiden , mits met bronvermelding, toegestaan. Condities voor andere toepassingen op aanvraag.
14 februari, 2025
Rotterdam en Erasmus 1986
01 februari, 2025
De SS Rotterdam IV in 1924 aan de Wilhelminakade
De Rotterdam IV is in 1908 gebouwd en was enige tijd met haar 24.000 ton het grootste schip van de Nederlandse koopvaardijvloot en ook het grootste van de HAL.
Toen de eerste wereldoorlog in 1914 uitbrak, ging het dienst doen als troepentransportschip en vervoerde vele Amerikaanse soldaten en wapens naar Europa. Maar omdat Nederland neutraal was en dus niet deelnam aan de oorlog, werd het schip uiteindelijk voor de zekerheid in 1917 opgelegd. Na die oorlog werd de passagiersdienst hervat.
Het bleef nog tot 1939 in dienst maar eind jaren 30 was het tijdperk van de stoomschepen voorbij. De Rotterdam werd daarom in 1939 in Rotterdam opgelegd en in 1940 uiteindelijk gesloopt. Het schip had toen een afstand afgelegd die overeenkwam met ruim 70 keer de wereld rond.
Het zou door de 2e wereldoorlog tot 1959 duren voor de Holland-Amerika Lijn een vijfde passagiersschip met dezelfde naam Rotterdam in dienst kon nemen.
26 januari, 2025
17 januari, 2025
De NENIJTO tentoonstelling in 1928 te Rotterdam
08 januari, 2025
1999 Verbouw pastorie bij de Oude Dorpskerk van Barendrecht
16 december, 2024
1953 Opening helikopter-verbinding met Brussel
Door de verwoesting van het Vliegveld Waalhaven bij de Duitse inval in mei 1940, had Rotterdam geen vliegveld meer. De voormalige Belgische luchtvaartmaatschappij Sabena beschikte in 1953 over Sikorsky S-58 helikopters en had belangstelling voor een dienst op Rotterdam. Daarom werd er tussen het nog onbebouwde terrein tussen Hofplein en de Hofdijk een “Heliport” aangelegd. Op 3 augustus 1953 werd de helikopterdienst Rotterdam-Antwerpen-Brussel geopend. Eind jaren vijftig maakten jaarlijks zo’n vijfduizend mensen gebruik van de helikopters, maar de belangstelling nam in de jaren zestig af. In 1965 werden de helikoptervluchten verplaatst naar de Luchthaven Rotterdam.
Maar slechts een jaar later, op 1 november 1966, beĆ«indigde de Sabena de helikopterdienst van Brussel naar Rotterdam en op het terrein van “Heliport” werden woningen gebouwd.
06 december, 2024
Sint Nicolaas arriveert in 1934 per vliegtuig
In 1934 kwam ik door de lucht
02 december, 2024
Regering Thialf aan de Rotte. Winter 1939 -1940
14 november, 2024
1932 Op en rond het Hofplein in Rotterdam
Een mooi sfeerbeeld van het verkeer het centrum van Rotterdam. Het Hofplein zag er in 1932 totaal anders uit. Daarom heb ik, ter oriƫntatie, de titelpagina van dit filmpje voorzien van een luchtfoto waarop met pijlen de verschillende gebouwen zijn aangegeven en benoemd.