Een blog en filmbank met historische films en podcasts uit de regio Rotterdam, Barendrecht en Albrandswaard.
DELEN ? JA
VOOR WIE ?
Deze site is bedoeld voor iedereen die belangstelling heeft voor cultuur en erfgoed in de vorm van films of podcasts met historische onderwerpen uit de regio Rotterdam en Barendrecht en Albrandswaard. Regelmatig zullen er nieuwe filmpjes geplaatst worden. Bezoek de site dus regelmatig. en zet hem bij uw favorieten.
DELEN ? JA. Op de inhoud van dit blog is een Creative Commons Naamsvermelding-NietCommercieel-GeenAfgeleideWerken 4.0 Internationaal-licentie van toepassing. Daarmee is het onbewerkt overnemen, insluiten en verspreiden , mits met bronvermelding, toegestaan. Condities voor andere toepassingen op aanvraag.
27 Mei, 2024
1969 Opening Heinenoordtunnel
De Heinenoordtunnel is klaar waardoor het verkeer eindelijk verlost zou worden van de vaak verstopte flessenhals, de Barendrechtse brug. Daarom was Luc van Sligt op 23 juni 1969 met zijn 8 mm filmcamera bij de officiƫle opening. Die opnamen heb ik op gepoetst en er geluid aan toegevoegd. Het originele filmpje berust nu bij het Regionaal Archief Dordrecht.
15 Mei, 2024
Rotterdam 1940 Slopen en puinruimen
Door het inferno van beschietingen en het bombardement van 14 mei 1940 en de daardoor ontstane brand, is het stadshart veranderd in een grote, onleefbare en moeilijk begaanbare woestenij. Ruim 25.000 woningen, en de vele bedrijfspanden zoals winkels, kantoren en werkplaatsen zijn nu een enorme en moeilijk toegankelijke stinkende puinhoop. Daardoor zijn zo`n 80.000 mensen niet alleen dakloos, maar velen daarvan ook werkloos geworden.Al op vrijdag 15 mei zaten burgemeester Pieter J. Oud en enkele topambtenaren, in het huis van mr. K.P. van der Mandele van de Kamer van koophandel al bij elkaar. Daar kreeg de directeur van de Gemeentelijke Technische Dienst Willem Witteveen, informeel op dracht om de stad puinvrij te maken en een schetsplan te maken voor de wederopbouw. En om het commerciƫle herstel van de stad aan te vatten werd op diezelfde dag ook de Stichting Rotterdam 1940 opgericht. Direct worden er arbeidskrachten gerekruteerd, waarbij ook de werkelozen zich moeten melden om mee te werken. De Duitsers vorderen vrachtwagens, kruiwagens en gereedschap als schoppen en houwelen. Na een provisorisch begin was er eind mei een speciale Opruimingsdienst opgetuigd met 20.000 duizend werkkrachten en sloop- en transportbedrijven. Een gigantische operatie die, opgedeeld in zes wijken en in ploegendienst aan de slag ging.
Langganan:
Postingan (Atom)