Ook VELO schakelde over naar metalen machines en ging in de eigen winkels ook andere apparaten als Velolux trapnaaimachines, Holland Electro stofzuigers en radio`s verkopen. En in de houtbewerkingsafdeling werden er zowel meubels als radiokasten voor Philips, Waldorp en Pye gemaakt. Die radio`s werden tevens onder het eigen radiomerk VELORA verkocht. Maar, helaas, het mocht niet baten. Vanaf 1973 is VELO de kernactiviteit gaan verleggen van het fabriceren van wasmachines naar het exploiteren van haar eigen onroerend goed portefeuille. Gerelateerde onderwerpen: Het VELO tijdperk 1905 en Reclamefilm VELO 1931
Een blog en filmbank met historische films en podcasts uit de regio Rotterdam, Barendrecht en Albrandswaard.
DELEN ? JA
VOOR WIE ?
Deze site is bedoeld voor iedereen die belangstelling heeft voor cultuur en erfgoed in de vorm van films of podcasts met historische onderwerpen uit de regio Rotterdam en Barendrecht en Albrandswaard. Regelmatig zullen er nieuwe filmpjes geplaatst worden. Bezoek de site dus regelmatig. en zet hem bij uw favorieten.
DELEN ? JA. Op de inhoud van dit blog is een Creative Commons Naamsvermelding-NietCommercieel-GeenAfgeleideWerken 4.0 Internationaal-licentie van toepassing. Daarmee is het onbewerkt overnemen, insluiten en verspreiden , mits met bronvermelding, toegestaan. Condities voor andere toepassingen op aanvraag.
14 Agustus, 2016
De Velofabriek, van 50 jarige tot sluiting
Bij de start van het bedrijf in 1901, bestond er vrijwel geen markt voor huishoudelijke apparaten. En speciale winkels hiervoor ook al niet. Zelfs een echte wasmachine bestond nog niet. VELO bedacht een houten kuip met een mechaniek dat met een handslinger een wasbeweger in het sop liet bewegen. Later kon het ook elektrisch worden bewogen. Winkels voor huishoudelijke apparaten Om die aan de consumenten te kunnen verkopen stichtten zij eigen winkels in Nederland, BelgiĆ« en Noord Frankrijk waar je onder andere via afbetaling kon kopen. Zo creĆ«erde VELO een markt voor wasmachines en kon in 1951 het 50 jarig bestaan vieren. De markt was inmiddels een wereldmarkt, daardoor konden wasmachines ook in grote series in metaal gemaakt worden die verkocht werden in speciale “witgoed” winkels. VELO kreeg te maken met de wet van de remmende voorsprong. De eigen winkels die de fabriek succes hadden gebracht, werden een blok aan het been.